היוונים זלזלו בעם ישראל שנמנע מלהשיב מלחמה בשבת, אף שהם עצמם נהגו כך בחגיהם. ההסבר לסתירה הזו טמון בייחודה של תפיסת השבת היהודית, שעמי העולם התקשו להבין
הרב ד"ר משה פינצ'וק - מוסף שבת, מקור ראשון
אומות העולם שנלחמו ביהודים לאורך ההיסטוריה, היו מודעות למנהגם להימנע מלוחמה בשבת וחג. מנבוכדנצר בכיבוש ירושלים ועד אנואר
סאדאת במלחמת יום הכיפורים, מצביאיהם ניצלו עובדה זו כאסטרטגיית לוחמה בעם ישראל. כך, לדוגמה,
מתאר יוספוס פלביוס כיצד כבש פומפיוס את ירושלים בשנת 63 לפני הספירה: מצד צפון (של ירושלים) ציווה פומפיוס למלא את הגיא כולו. מלאכת המילוי הייתה מפרכת בשל העומק העצום, ומפני שהיהודים ניסו בכל כוחם למנוע מלמעלה את השלמת המלאכה. אכן הרומאים לא היו מסיימים את מלאכתם לולא ציפה פומפיוס לימי השבת, שבהם נמנעים היהודים מכל מלאכה על פי מצוות דתם; בימים אלה היה מגביה את הסולל, אך אסר על חייליו לתקוף את היהודים, שכן ההגנה על נפשותיהם, וזו בלבד, מותרת גם בימי השבת (תולדות מלחמת היהודים ברומאים א, 145־146)